Uchwały z kadencji 2014-2018

Uchwała Nr XXII/211/2016 Rady Miejskiej w Końskich w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa

UCHWAŁA Nr XXII/211/2016
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 12 maja 2016 r.

w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa

 

 Na podstawie art. 18 ust. 1 oraz art. 101 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:

 

§ 1. Nie uwzględnia się wezwania z dnia 6 maja 2016 r. wniesionego przez pełnomocnika Pana Edwarda Ł█████ oraz Pana Tadeusza Z█████ do usunięcia naruszenia prawa, dokonanego uchwałą Nr XVII/150/2015 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie miasta i gminy Końskie.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zbigniew Kowalczyk

 

UZASADNIENIE

 

Pismem z dnia 2 maja 2016 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 6 maja 2016 r.), pełnomocnik Pana Edwarda Ł█████ oraz Pana Tadeusza Z█████ wniósł o usunięcie naruszenia ich interesu prawnego poprzez uchylenie uchwały Nr XVII/150/2015 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie miasta i gminy Końskie w części dotyczącej § 1 pkt 4 w brzmieniu: „udostępnić pojazdy asenizacyjne właścicielowi lub zarządcy stacji zlewnej w celu zamontowania systemu monitoringu na koszt właściciela lub zarządcy stacji zlewnej”.
Zdaniem pełnomocnika wzywających do usunięcia naruszenia prawa przepis § 1 pkt 4 uchwały stanowi istotne i daleko idące naruszenie swobody działalności gospodarczej tj. art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Odnosząc się do tego zarzutu należy stwierdzić, że Minister Środowiska w rozporządzeniu z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. poz. 299) ustalił kryteria, jakimi powinien kierować się organ stanowiący gminy przy określeniu wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Stosownie do przepisu § 1 pkt 3 rozporządzenia wymagania te określa się w sposób precyzyjny, zrozumiały, niedyskryminujący, nieograniczający konkurencji oraz nieutrudniający dostępu do rynku przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz zapewniający należytą ochronę zdrowia i życia ludzi oraz środowiska.
Nie ulega wątpliwości, że przepis § 1 pkt 4 przedmiotowej uchwały jest precyzyjny i zrozumiały dla jej adresatów. Wbrew stwierdzeniom pełnomocnika przepis ten nie dyskryminuje i nie ogranicza konkurencji przedsiębiorców, bowiem ustanawia jednakowe warunki dla wszystkich przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie gminy Końskie. Dodać należy, że przedsiębiorcy nie są obciążani kosztami zakupu i instalacji systemu monitoringu. Koszty te ponosi spółka komunalna ze 100% udziałem gminy Końskie tj. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Końskich z siedzibą w Modliszewicach.
Przepis dotyczący systemu monitoringu wprowadzono do uchwały z uwagi na powtarzające się przypadki zrzutu ścieków sanitarnych wprost do studzienek kanalizacyjnych na sieci kanalizacji sanitarnej oraz w innych miejscach do tego nieprzeznaczonych. Dowodem na to jest chociażby wyrok Sadu Rejonowego w Końskich skazujący jednego z przedsiębiorców za wykroczenie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.) polegające na zrzucie ścieków w miejscu niewskazanym w wydanym zezwoleniu.
Takie, niezgodne z prawem działania przedsiębiorców wpływają na zanieczyszczenie środowiska, zagrażają życiu i zdrowiu ludzi oraz narażają Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji na dodatkowe koszty związane z koniecznością ponadplanowego czyszczenia i konserwacji studzienek i sieci kanalizacji sanitarnej. Ponadto działania te noszą znamiona czynu nieuczciwej konkurencji, gdyż przedsiębiorca nie ponosi opłat za zrzut ścieków do zlewni i ceny świadczonych przez niego usług mogą być niższe w stosunku do cen oferowanych przez przedsiębiorców przekazujących nieczystości do stacji zlewnych.
Montaż urządzeń monitorujących pozwoli na wyeliminowanie tego niezgodnego z prawem procederu.
Należy zauważyć, że zapisy dotyczące wyposażenia pojazdów asenizacyjnych w systemy monitorujące można znaleźć w wielu uchwałach w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Jako przykład można przywołać uchwałę Nr XI/83/2015 Rady Miasta Skarżyska-Kamiennej z dnia 29 czerwca 2015 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Skarżysko – Kamienna (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego poz. 2269), która w § 1 ust. 2 pkt 5 stanowi, że „pojazdy asenizacyjne stosowane do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych powinny być wyposażone w urządzenia monitorujące umożliwiające automatyczne zapisywanie w nieulotnej pamięci: aktualnej lokalizacji i przebytej drogi pojazdów co 6 sekund lub częściej, rzeczywistego czasu pracy wraz z jednoznacznie wykazanym wykonywaniem czynności (załadowanie i wyładowanie nieczystości ciekłych)”.
W odniesieniu do zarzutów dotyczących wydanych zezwoleń należy stwierdzić, że strony zostały pouczone o przysługujących im środkach zaskarżenia i z nich nie skorzystały. Zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego, strona może żądać uchylenia lub zmiany decyzji w trybie określonym w tym kodeksie. Należy podkreślić, że decyzji administracyjnych nie można wzruszyć w oparciu o art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).
Zarzut, że działanie przedmiotowej uchwały wykracza poza obszar Gminy Końskie również należy uznać za bezzasadny. Uchwała ma zastosowanie jedynie do usług świadczonych w granicach administracyjnych Gminy Końskie. Inne gminy, na terenie których świadczone są usługi, nie maja wglądu do zapisu urządzenia monitorującego.

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 12.05.2016
Dokument wytworzony przez: Rada Miejska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 maja 2016 15:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Jacek Muszyński
Ilość wyświetleń: 1929
17 maja 2016 15:09 (Jacek Muszyński) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)