Na podstawie art. 18 ust. 1 oraz art. 101 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1. Nie uwzględnia się wezwania wniesionego w dniu 28 września 2015 r. przez Pana Dariusza Kurcbarta do usunięcia naruszenia prawa dokonanego uchwałą Nr XXXV/363/2013 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 4 grudnia 2013 w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Końskie, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz ustalenia stawki opłaty za korzystanie z tych przystanków.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zbigniew Kowalczyk
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 23 września 2015 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 28.09.2015 r.), Pan Dariusz Kurcbart zwrócił się o usunięcie, naruszających jego interes prawny, zapisów uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XXXV/363/2013 z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Końskie, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz ustalenia stawki opłaty za korzystanie z tych przystanków.
Zdaniem wzywającego do usunięcia naruszenia prawa „w świetle obowiązującej legislacji brak jest legitymacji biernej samorządu do pobierania opłat za korzystanie z przystanków w obecnej formie”.
Odnosząc się do zarzutu wskazanego w wezwaniu, stwierdzić należy, co następuje:
Uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XXXV/363/2013 z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Końskie, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz ustalenia stawki opłaty za korzystanie z tych przystanków (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego poz. 4341 i z 2015 r. poz. 1875) została podjęta na podstawie art. 15 ust. 2 oraz art. 16 ust. 4-7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (dalej ustawa).
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy określenie przystanków komunikacyjnych i dworców oraz warunków i zasad korzystania, o których mowa w ust. 1 pkt 6, (tj. przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników), następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 16 ust. 4 ustawy za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. Stawka opłaty jest ustalana w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ danej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem niedyskryminujących zasad.
W myśl definicji zawartych w art. 4 pkt 11 ustawy przewoźnik to przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu, a w transporcie kolejowym - na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Przepisy przejściowe zawarte w art. 79 ust. 1 i 2 stanowią, że działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób może być podejmowana i wykonywana na podstawie przepisów dotychczasowych, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r., w krajowym transporcie drogowym. Do dnia 31 grudnia 2016 r. przepisy art. 30-37 (przepisy dotyczące zgłoszenia przewozu) nie mają zastosowania do regularnego przewozu osób w krajowym transporcie drogowym. Zezwolenia na podejmowanie i wykonywanie działalności w zakresie krajowego regularnego przewozu osób w transporcie drogowym mogą być wydawane na okres nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
Z art. 79 ust. 1 i 2 ustawy jednoznacznie wynika, że definicja przewoźnika z art. 4 ust.1 pkt 11 ustawy nie obejmuje swoim zakresem przedsiębiorców, którzy obecnie prowadzą działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób. Do dnia 31 grudnia 2016 r. za przewoźnika uznaje się przedsiębiorcę wykonującego działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób w transporcie drogowym na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1414, z późn. zm.).
Uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XXXV/363/2013 z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Końskie, udostępnionych dla operatorów i przewoźników, warunków i zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych oraz ustalenia stawki opłaty za korzystanie z tych przystanków (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego poz. 4341 i z 2015 r. poz. 1875) ma zastosowanie do wszystkich przewoźników, bez względu na podstawę ich funkcjonowania (do dnia 31 grudnia 2016 r. w oparciu o zezwolenie - art. 79 ust. 1 ustawy, od dnia 1 stycznia 2017 r. w oparciu o potwierdzenie zgłoszenia przewozu - art. 4 ust. l pkt 11 ustawy).
Reasumując należy stwierdzić, że przedsiębiorca posiadający w rozumieniu ustawy do dnia 31 grudnia 2016 r. status przewoźnika i wykonujący na terenie Gminy Końskie działalność w zakresie krajowego regularnego przewozu osób w transporcie drogowym na podstawie zezwolenia zobowiązany jest do uiszczania opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych ustalonych ww. uchwałą Rady Miejskiej w Końskich.
Pan Dariusz Kurcbart posiada status przewoźnika, do którego mają zastosowanie przepisy uchwały, bowiem wykonuje regularne przewozy osób w krajowym transporcie drogowym na podstawie zezwoleń wydanych zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Z przedkładanych przez Przedsiębiorcę informacji o ilości zatrzymań wynika, że korzystał i korzysta z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Końskie.
Biorąc powyższe pod uwagę przyjąć należy, iż przedmiotowa uchwała została podjęta w granicach upoważnienia ustawowego, a tym samym uznać, że wezwanie do usunięcia naruszenia prawa nie zasługuje na uwzględnienie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Miasto i Gmina Końskie