Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567, z 2013 r. poz. 153) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1. Rada Miejska w Końskich sprzeciwia się propozycji wyłączenia z eksploatacji odcinka linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska - Dębica odcinek Tomaszów-Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna.
§ 2. Rada Miejska w Końskich zwraca się z apelem do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Ministra Budownictwa, Transportu i Gospodarki Morskiej o podjęcie wszelkich niezbędnych działań mających na celu odstąpienie od zamiaru wyłączenia z eksploatacji odcinka linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zbigniew Kowalczyk
UZASADNIENIE
W związku z opublikowaną 14 lutego 2013 r. listą linii kolejowych, które planowane są do wyłączenia z eksploatacji z końcem 2013 roku, mając na względzie troskę o mieszkańców i przedsiębiorców z Gminy Końskie, pragniemy wyrazić nasz sprzeciw odnośnie zamiaru wyłączenia z eksploatacji linii L-25 na odcinku Tomaszów-Mazowiecki – Skarżysko–Kamienna.
Linia nr 25 odgrywa bardzo ważną rolę dla funkcjonowania podmiotów gospodarczych na naszym terenie. Znajdujące się tu zakłady produkcyjne wykorzystują kolejowy transport towarowy do przewozu surowców. Są to m.in. Ceramika Nowa Gala, Ceramika Końskie, Ceramika Color, Star – Gres Końskie, Cotto Petrus, Star Dust, Koneckie Zakłady Odlewnicze, Zakład Energetyki Cieplnej w Końskich oraz Baza Paliw Nr 17 w Baryczy.
Rodzaj prowadzonej działalności wymaga dostępu do odpowiedniej bazy transportowej. Pozbawienie ww. przedsiębiorstw możliwości wykorzystywania w ich codziennej pracy kolejowego transportu towarowego oznacza duże utrudnienia w ich funkcjonowaniu i ogranicza, a niejednokrotnie wręcz niweczy szanse na dalszy rozwój. Część zakładów ceramicznych znajduje się na terenie, który został włączony do obszaru Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”, m.in. ze względu na ułatwienie tym podmiotom rozwoju opartego na współpracy branżowej z firmami
z pozostałej części województwa świętokrzyskiego. Wyłączenie z eksploatacji linii kolejowej nr 25 spowoduje, że zakłady ceramiczne będą borykać się z problemem dystrybucji surowców i towarów, co może skutkować zwiększeniem kosztów produkcji i znacznym ograniczeniem konkurencyjności z innymi firmami.
Przedmiotem działalności Bazy Paliw Nr 17 w Baryczy jest magazynowanie i składowanie paliw we własnych zbiornikach, przeładunek paliw płynnych transportu kolejowego do zbiorników magazynowych za pomocą własnych urządzeń przeładunkowych oraz załadunek paliwa do cystern kolejowych. Baza zapewnia rezerwy zapasów minimalnych dla wyrobów energetycznych państwa, stanowiąc element bezpieczeństwa paliwowego całego regionu. W przypadku likwidacji linii kolejowej transport surowców i paliw zostanie zastąpiony transportem drogowym, co niewątpliwie wpłynie niekorzystnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a ponadto przyczyni się do znacznego pogorszenia stanu dróg, nie tylko w gminie, ale w całym województwie, poprzez ich degradację przez ciężkie pojazdy. Dodatkowym zagrożeniem, nie tylko dla uczestników ruchu, ale również dla mieszkańców, jak i środowiska naturalnego, będzie przewóz substancji niebezpiecznych (magazynowany w Bazie Paliw olej napędowy został zakwalifikowany jako niebezpieczny dla zdrowia i środowiska, zwłaszcza ze względu na łatwopalność, a jego pary tworzą z powietrzem mieszaniny wybuchowe).
Dostęp do linii kolejowej zapewnia również bezpieczeństwo energetyczne Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich, którego głównym surowcem, wykorzystywanym do produkcji energii cieplnej, jest miał węglowy. Pomimo transportu samochodowego, transport kolejowy obecnie jest jedynym środkiem transportu zapewniającym dostawę surowców w sposób ciągły i w ilościach gwarantujących niezawodność zasilania odbiorców. Należy podkreślić, że ZEC jest głównym producentem i dostawcą energii cieplnej na terenie miasta Końskie.
W październiku 2012 r. Gmina Końskie zakończyła realizację inwestycji pn. „Budowa infrastruktury technicznej - dróg, sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej dla terenów zabudowy produkcji w części terenu Końskich i sołectwa Kornica” o wartości 24 mln zł. Dzięki temu powstało blisko 100 ha terenów inwestycyjnych, z których cześć została wcielona do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Starachowice. Tereny te położone są właśnie wzdłuż linii kolejowej nr 25, mającej docelowo służyć powstałym tam w przyszłości obiektom przemysłowym. Tymczasem, wyłączenie przedmiotowej linii z eksploatacji może zniechęcić potencjalnych inwestorów, dla których dostęp do kolejowego transportu towarowego jest niejednokrotnie warunkiem niezbędnym do prowadzenia działalności. Pozbawienie możliwości korzystania z transportu kolejowego ograniczy i utrudni rozwój gospodarczy gminy oraz powstawanie nowych miejsc pracy, stworzenie których było jednym z głównych celów realizacji tak dużej i kosztownej inwestycji.
Nie bez znaczenia jest fakt, że Powiat Konecki należy do obszarów o jednym z najwyższych wskaźników bezrobocia w województwie świętokrzyskim (21,5 %). Największymi pracodawcami, poza instytucjami publicznymi, są zakłady ceramiczne oraz odlewnicze. Pozbawienie ich możliwości korzystania z transportu kolejowego oznacza dla nich ograniczenie rozwoju i co za tym idzie – brak nowych miejsc pracy, a być może nawet redukcję już istniejących. Całkowite odcięcie powiatu i gminy od ruchu kolejowego na pewno nie przyczyni się do dalszego rozwoju lokalnego, a spowoduje stagnację.
Województwo świętokrzyskie rozważa możliwość przywrócenia kursowania pociągów na odcinku Tomaszów – Mazowiecki – Skarżysko - Kamienna, pod warunkiem przeprowadzenia jej elektryfikacji, o co samorząd województwa wystąpił z propozycją do projektowanych zadań w Strategii Rozwoju Polski Wschodniej oraz Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020. W najbliższej przyszłości ma powstać przystanek na linii CMK w Opocznie, po budowie którego, dzięki odcinkowi linii nr 25, mieszkańcy północy województwa świętokrzyskiego mogliby uzyskać dostęp do szybkich połączeń.
Mieszkańcy Gminy Końskie są powiązani, najczęściej zawodowo i edukacyjnie, zwłaszcza z Opocznem oraz Łodzią, która stanowi główny, obok Kielc i Warszawy, ośrodek akademicki kształcący młodzież z naszej Gminy i okolic. Jest również ważnym centrum medycznym, kulturalnym i logistycznym. Podróż koleją stwarza możliwość bezpośredniego połączenia z większymi miejscowościami, jest również wygodnym i bezpiecznym środkiem transportu do szkół i zakładów pracy, stanowiąc alternatywę dla niejednokrotnie zatłoczonych i niepunktualnych busów.
W związku z powyższym, nie możemy zaakceptować wyłączenia przedmiotowego odcinka z eksploatacji dla ruchu towarowego, dlatego też zwracamy się z gorącym apelem o niepodejmowanie zbyt pochopnych, nieprzemyślanych decyzji o wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej nr 25, które mogą mieć wyjątkowo negatywne, daleko idące skutki społeczno – gospodarcze dla naszej Gminy. Liczymy również na podjęcie działań, zmierzających do umożliwienia w najbliższej przyszłości reaktywacji na tej trasie publicznego transportu osobowego.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Miasto i Gmina Końskie