Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 567), w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071; z 2001 r. Nr 49, poz., 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64 poz. 565, Nr 78 poz. 682, Nr 181 poz.1524; z 2008 r. Nr 229, poz. 1539; z 2009 r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 182, poz. 1228, Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 18, Nr 34, poz. 173, Nr 106, poz. 622, Nr 186, poz. 1100), Rada Miejska, uchwala co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi na działalność Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich złożonej przez Pana █████ zam. █████ i po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Prawa i Praworządności Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Miejska w Końskich uznaje skargę za bezzasadną z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Końskich zobowiązując go do przygotowania odpowiedzi i przesłania skarżącemu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zbigniew Kowalczyk
UZASADNIENIE
do uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XIX/216/2012
z dnia 27 września 2012 r.
Projekt uchwały przedstawia Komisja Prawa i Praworządności Rady Miejskiej w Końskich.
W dniu 26.06.2012r. za pośrednictwem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach wpłynęła do Rady Miejskiej skarga Pana █████ na działalność Dyrektora M-G Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich. Skarżący zawarł w skardze zarzut przeprowadzania wywiadów środowiskowych na jego temat w sposób uwłaczający jego godności.
Rada Miejska na sesji odbytej w dniu 27 czerwca 2012 r. r. skierowała przedmiotową skargę do Komisji Prawa i Praworządności Rady Miejskiej celem jej zbadania.
Komisja Prawa i Praworządności na posiedzeniu odbytym w dniu 9 lipca 2012 r. powołała Zespół Kontrolny.
Zespół Kontrolny w dniu 20 lipca przeprowadził rozmowę wyjaśniającą z Dyrektorem M-GOPS w Końskich - Panem Lesławem Bartosińskim oraz z pracownikami przeprowadzającymi wywiad środowiskowy tj.: Panią Anetą Węgrzyn, Panią Anetą Bilską i Panią Marzeną Szwarc.
Zespół Kontrolny w dniu 31 lipca br. przeprowadził również rozmowę wyjaśniającą ze skarżącym - Panem █████.
Dyrektor w dniu 27.08.2012r. złożył Zespołowi Kontrolnemu obszerne wyjaśnienia pisemne. Zgodnie z art. 100 ustawy o pomocy społecznej w postępowaniu w sprawie świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości publicznej nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej i zakresu przyznanego świadczenia, dlatego też nie było to przedmiotem badania Zespołu Kontrolnego.
W wyniku przeprowadzonej kontroli, po zapoznaniu się z dokumentacją i wyjaśnieniami stron stwierdza się, co następuje:
- Pan █████ postawił zarzuty co do sposobu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego przez pracowników M-GOPS odnośnie jego osoby, jak również jego współlokatorki, co w jego odczuciu miało doprowadzić do wydania niekorzystnych decyzji w sprawie pobieranego przez niego zasiłku.
Szczególne zastrzeżenia Pan █████ ma do wywiadu alimentacyjnego przeprowadzonego z Panią █████, ponieważ twierdzi on, że Pani █████ pod presją nakłoniona została przez pracowników M-GOPS do podpisania odmowy przeprowadzenia wywiadu, a on podczas jego przeprowadzania został przedstawiony przez pracowników M-GOPS w sposób uwłaczający jego godności.
Z wyjaśnień udzielonych przez Dyrektora i pracowników M-GOPS co do zarzutów zawartych w skardze Pana █████ wynika że:
1. Wywiad alimentacyjny przeprowadzony był na rzecz współlokatorki Pana █████, a nie jego samego.
2. Pan █████ nigdy nie był obecny w trakcie rozmów pracownika socjalnego z Panią █████, a pracownicy socjalni nie rozmawiali z Panią █████ na temat Pana █████.
3. Pani █████ na druku oświadczenia pod odpowiedzialnością karną własnoręcznie napisała oświadczenie, że nie wyraża zgody na wywiad alimentacyjny, zaznaczając jeszcze, że nie jest w stanie pomagać swojej córce finansowo.
4. Pracownicy socjalni w żaden sposób nie szkalowali i nie kierowali pod adresem Pana █████ ,,obraźliwych tekstów” w jakikolwiek sposób mogący uwłaczać jego godności.
Badający skargę po wnikliwej analizie i wysłuchaniu stron, uważają że:
1. Pracownicy socjalni z racji pełnienia funkcji są uprawnieni a wręcz zobowiązani do ustalania sytuacji majątkowej, osobistej osób korzystających z pomocy i członków ich rodzin. Zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego pracownik socjalny przeprowadzając wywiad, bierze pod uwagę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie, mogące mieć wpływ na rodzaj i zakres przyznawanej pomocy. Wyjaśniając okoliczności sprawy organ pomocy społecznej ma obowiązek ustalić czy i w jakim rozmiarze osoba występująca o pomoc korzysta albo mogłaby korzystać z pomocy realizowanej przez członków jej rodziny, w tym w szczególności przez osoby zobowiązane do alimentacji, a taką osobą w tej sprawie jest Pani █████.
2. Specyfika i treść przedmiotowej skargi sprawia, że prawne możliwości rozpatrzenia skargi w pełnym zakresie, są mocno ograniczone. Przede wszystkim chodzi tu o kwestię dokonania oceny prawdomówności stron skargi (skarżącego i skarżonego). Członkowie Zespołu Kontrolnego przyjmując oświadczenia od osób, które składały wyjaśnienia w toku postępowania skargowego, nie posiadały instrumentów, które są w dyspozycji organów ścigania odnośnie ponoszenia odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Należy również podkreślić, że dostęp radnych do całości akt przedmiotowej skargi jest również ograniczony z uwagi na ochronę danych wrażliwych. Ograniczenia te wynikają w szczególności z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
3. Badający skargę uważają, że jeżeli Pan █████ nie zgadzał się z decyzją wydaną przez Dyrektora M-GOPS, to mógł w ustawowym terminie złożyć odwołanie od tej decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem M-GOPS.
Biorąc powyższe pod uwagę, Komisja Prawa i Praworządności Rady Miejskiej w Końskich wnosi do Wysokiej Rady o uznanie skargi Pana █████ na działalność Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich za bezzasadną z ww. przyczyn.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Miasto i Gmina Końskie